Skip to content

Isus Krist, Kralj svega stvorenja (C) – komentar evanđelja

1


Gospodine, sjeti me se kada dođeš u kraljevstvo svoje


Lk 23, 35-43

Stajao je ondje narod i promatrao. A podrugivali se i glavari govoreći: »Druge je spasio, neka spasi sam sebe ako je on Krist Božji, Izabranik!«

Izrugivali ga i vojnici, prilazili mu i nudili ga octom govoreći: »Ako si ti kralj židovski, spasi sam sebe!«

A bijaše i natpis ponad njega: »Ovo je kralj židovski.«

Jedan ga je od obješenih zločinaca pogrđivao: »Nisi li ti Krist? Spasi sebe i nas!« A drugi ovoga prekoravaše: »Zar se ne bojiš Boga ni ti, koji si pod istom osudom? Ali mi po pravdi jer primamo što smo djelima zaslužili, a on – on ništa opako ne učini.« Onda reče: »Isuse, sjeti me se kada dođeš u kraljevstvo svoje.« A on će mu: »Zaista ti kažem: danas ćeš biti sa mnom u raju!«


PIŠE: Alberto Maggi; prijevod: dr. sc. Zdenko Ilić


Događaj Isusovih kušnji u pustinji zaključen je riječima: „đavao se udalji od njega do druge prilike“ (Lk 4, 13). I evo nam te druge prilike, trenutka Isusove najveće slabosti. Isus je raspet; u agoniji je na križu. Upravo u tom trenutku, u njegovoj najvećoj slabosti pojavljuje se  kušnja – napast snage, napast sile i vlasti. O tome nam piše Luka u današnjem evanđeoskom ulomku. Isus, čija je jedina misija bila donijeti život, spasiti čovjeka, već je bio izgovorio riječi upravljene svom Ocu. Riječi su to oprosta: „Oče, oprosti im jer ne znaju što čine.“

A narod? „Stajao je ondje narod i promatrao.“ Narod koji ga je slijedio, koji je bio očaran njegovom porukom, sada je podjarmljen odlukom glavara. Narod ne reagira, ništa ne čini: samo promatra i čeka što će se zbiti.

„A podrugivali se i glavari.“ Bez trunke ljudskosti, samilosti. Iako je Isus u njihovim očima krivac, ipak se radi o čovjeku koji pati grozne muke  na križu. Prema tom čovjeku glavari su bešćutni. Štoviše, ismijavaju ga govoreći: „Druge je spasio“ – ovo je odjek onoga što je Isus rekao u sinagogi u Nazaretu: „Liječniče, izliječi samog sebe“ – a sada mu govore: „Neka spasi sam sebe ako je on Krist Božji, Izabranik!“ – kušnje ponovno na djelu.

Izraz: „Ako je on Krist Božji, Izabranik“ pojavljuje se tri puta. Znamo da broj tri u hebrejskoj numerologiji znači ono što je potpuno, cjelovito. Dakle, u trenucima Isusove najveće slabosti pojavljuje se đavao s najvećom snagom i silom. A glavari, bez imalo ljudskosti i milosti, govore mu da spasi sebe ako je Krist Božji, Izabranik. No, ovdje Izabranik biva odbačen, a to je dokaz da Isus nije Mesija, Krist Izraela, jer Mesija ne može umrijeti.

„Izrugivali ga i vojnici.“ Čak ga i oni izruguju, prave sprdnju s njim i od njega. „Prilazili mu i nudili ga octom.“ Dok je vino slika ljubavi, ocat je slika mržnje. Psalam 69, 22 ovako piše: „U jelo mi žuči umiješaše, u mojoj me žeđi octom napojiše.“ Vojnici nastavljaju govoreći: „Ako si ti kralj židovski, spasi sam sebe!“ No, Isus je došao spasiti izgubljeno, a ne sebe. Došao je druge spasiti. Evanđelist Luka komentira: „A bijaše i natpis ponad njega: Ovo je kralj židovski.“ Ili doslovno: „Kralj Židova je ovaj“. Vrlo podrugljiv natpis, jedini poznat o Isusovu životu i to još podrugljiv, provokativan. Taj natpis, zapravo, pokazuje najveći prezir Rimljana prema okupiranom narodu.

Evanđelist nas vodi dalje: „Jedan ga je od obješenih zločinaca…“ Križ bijaše instrument mučenja namijenjen tadašnjim najgorim ološima i kriminalcima društva. Završiti na križu značilo je da je osoba učinila uistinu nešto stravično. Dakle, jedan ga je od zločinaca pogrđivao: „Nisi li ti Krist? Spasi sebe i nas!“ Po treći put se pojavljuje kušnja: „spasi sebe“. To je đavolska kušnja – uzeti vlast sebi u korist. No, Isus svoju snagu ljubavi ne koristi za sebe nego za druge.

„A drugi ovoga prekoravaše: Zar se ne bojiš Boga ni ti, koji si pod istom osudom? Ali mi po pravdi jer primamo što smo djelima zaslužili“ – ovaj obješen zajedno s Isusom je kriminalac; on to priznaje – „a on – on ništa opako ne učini“. Ovaj kriminalac, zločinac prepoznaje i priznaje Isusa, njega kojega Petar ovako opisa u Djelima: „Kako Isusa iz Nazareta Bog pomaza Duhom Svetim i snagom, njega koji je, jer Bog bijaše s njime, prošao zemljom čineći dobro i ozdravljajući sve kojima bijaše ovladao đavao.“

Ovaj zločinac priznaje da je Isus nevin te mu reče: „Isuse, sjeti me se“ – glagol „sjetiti se“ pripada hebrejskoj molitvi a znači moliti Boga da dobrostivo svrne svoj pogled na molitelja. Dakle, razbojnik ga moli: „sjeti me se kada dođeš u kraljevstvo svoje.“

Isusov odgovor ostavlja sve bez daha, i tadašnje protagoniste, a i nas danas. Ovdje se ne radi o „dobrom razbojniku“ kako su nam ga kroz povijest prikazivali. Radi se o kriminalcu, razbojniku, zločincu koji je – kako sâm reče – zaslužio kaznu zbog svojih nedjela.

Dakle, Isus mu reče: „Zaista ti kažem: danas ćeš biti sa mnom u raju!“ Dok je razbojnik zatražio „da ga se sjeti“ kada bude došao u svoje kraljevstvo, odnosno u budućnosti, Isusov odgovor se odmah događa: danas ćeš biti sa mnom u raju! Ovo je jedini put da se u Lukinom evanđelju spominje riječ „raj“. Kada Isus govori o životu koji se nastavlja nakon smrti, o nerazorivom životu, nikada ne govori o raju. Raj je perzijski izraz koji znači „vrt“ – bijaše to međuprostor u kojem su duše čekale na uskrsnuće.

Zašto onda Isus govori o raju? Evanđelist želi staviti nasuprot Isusovo djelovanje s onim opisanim u Knjizi postanka. Naime, ondje Bog protjeruje čovjeka grešnika iz raja. Ovdje, pak, s Isusom prvi koji će s njim ući u raj upravo je čovjek grešnik. Time Luka želi reći da je Božja ljubav usmjerena prema svima bez obzira na njihove zasluge. Božja ljubav djeluje ne zbog čovjekovih zasluga nego njegovih potreba.

Na temelju kakve zasluge je zločinac ušao u raj? Nikakve! Ušao je u raj radi potrebe jer Božja ljubav gleda na ljudske potrebe, a ne na zasluge. Za Isusa – zbog njegove ljubavi – ne postoje beznadni, izgubljeni slučajevi da ih njegova ljubav ne bi mogla pobijediti.

dr. Zdenko Ilić

dr. Zdenko Ilić

Crkveni sudac i profesor crkvenoga prava na KBF-u u Đakovu
dr. Zdenko Ilić

P o v e z a n i   t e k s t o v i

Na križu ostajući – uz evanđelje svetkovine ... Kad je riječ o svetkovini Isusa Krista, Kralja svega stvorenja, onda se nije lako oteti dojmu da pojam kralja povlači za sobom politički prizv...
Kraljevsko gospodstvo nad životom – razmišlj... Činjenica da danas slavimo svetkovinu Krista Kralja svega stvorenja koja odudara od našeg shvaćanja i od kategorija svijeta u kojemu živimo na...
Krist Kralj (C) 2Sam 5, 1-3 U prvom čitanju pratimo jedan od izvještaja o Davidovu usponu prema prijestolju. Spoznali su: još dok je kraljem bio Šaul, ...
Krist Kralj (C) – homilija Uvod i pokajnički čin U istočnoj se duhovnosti osobito časti Krist Svevladar-Pantokrator. Obično ga se slika s kraljevskom krunom, okru...
Krist Kralj (C) – nacrt za homiliju Uvod i pokajnički čin Koliko god čovjek cijenio sama sebe, ipak nekako smatramo posebno povlaštenima i sretnicima one koji su na vlasti...