Skip to content

Kulturocid u Nimrudu

3


Posljednjih dana na televiziji i internetu se mogu vidjeti snimke barbarskog pohoda terorista samozvane “Islamske Države Iraka i Levanta” (eng. kratica ISIL-a) na drevni grad Nimrud (stari naziv Kalah). Nije se moglo sakriti zadovoljstvo bradatih terorista koji su rezali i razbijali kamene skulpture. Na kraju svog mahnitog pohoda su minirali sve objekte. U svom promotivnom video uratku pojašnjavaju zašto su to učinili i koji su im ciljevi. Osnovni razlog je širenje monoteizma i zatiranje tragova drevnih politeističkih (mnogobožačkih kultova). Naravno, taj čin je naišao na osudu cijelog svijeta. Svjetski moćnici niti ovaj put nisu ništa posebno učinili.

Nimrud je asirski grad nastao prije više od 3000 godina na području današnjeg sjevernog Iraka. Radi se o zaštićenom spomeniku kulture koji se nalazi na popisu UNESCO-a i pripada zajedničkoj kulturnoj baštini čovječanstva. U povijesti je dobro poznato razdoblje asirske civilizacije, njezinih uspona, padova i procvata kulture te različitih religijskih kultova koji su se često temeljili na različitim pojavama mira i rata. Između različitih izvora vrijedno je spomenuti što  piše o Nimrudu na prvim stranicama Biblije. Knjiga Postanka u desetom poglavlju koje opisuje  razdoblje od potopa do Abrahama spominje grad Nimrud (Kalah):

Od Kuša se rodio Nimrod, koji je postao prvi velmoža na zemlji. Voljom Jahve bio je silan lovac. Zato se veli: Kao Nimrod silan lovac voljom Jahve. Glavno uporište njegova kraljevstva bili su; Babilon, Erek, Akad i Kalne, svi u zemlji Šinearu. Iz ove je zemlje došao Ašur. On je podigao Ninivu, Rehobot Ir, Kalah i Resen između Ninive i Kalaha (to je glavni grad). Post 10, 8-12

U bilješkama Jeruzalemske Biblije piše da je Nimrod narodni lik iza kojeg se krije nepoznati mezopotamski junak. Jednako tako se spominje i grad Kalah, sadašnji Nimrud za koji se kaže da je postao prijestolnicom Asirije u  1

Ljudska povijest je obilježena brojnim ratovima i zločinima. Zajednička obilježja tih sukoba su brutalnost i bešćutnost. Kreativnost zločinačkih umova rasplamsava maštu u kojoj nalazi privremeno, ali duboko zadovoljstvo. Prva faza je lavina nezadovoljstva u arapskim zemljama  potaknuta političko-gospodarskom situacijom  te osobni promašaji i frustracije postaju plodno tlo za nastanak nesnošljivosti prema drugom i drugačijem. Drugi korak je faza promicanja radikalnog islamskog fundamentalizma.

Treća faza je otvoreni poziv na mržnju i progon prema svima koji se protive radikalnim idejama bili oni muslimani ili kršćani. Na taj način se čovjek iz razumskog bića preobražava u životinju vođenu instinktima za uništenje. Ipak, za sve navedeno postoje i dublji osobni motivi. Čitajući novinske članke o novačenju mladih ljudi u terorističke skupine (Egipat, BiH) ispod površine se otkrivaju obiteljski neuspjesi, propali poslovni planovi i na kraju razočaranost društvom u kojem žive. Često je to polusekularno, snažno vjerski obilježena sredina u kojoj mladi rijetko uspijevaju ispuniti vjerske propise, u prvom redu one koje se odnose na moralne norme. Akumulacija energije u mlađim ljudima bez perspektive nameće neke nove ideale koje promiču ljudi s nimalo morala. Ti isti ljudi religiju zloupotrebljavaju u prizemne svrhe. Osobna loša iskustva rezultiraju nekontroliranim emocijama koje svoj izlaz pronalaze u krivoj ideologiji. Kreatori svjetske geopolitičke scene zasigurno su i u ISILU-u pronašli  radikalnog, ali sigurnog partnera. Rimski je pjesnik Ovidije aludirajući na vojničku čast rekao da je: ispravno i od neprijatelja učiti. Od ovakvog neprijatelja zasigurno ne možemo ništa naučiti.

Pojam islama kao religije  označava predanje Bogu, pokornost volji Božjoj. Musliman je pobožni vjernik koji živi prema Božjoj volji. Na kraju svijeta Bog će se pojaviti kao sudac koji će dobro nagraditi dženetskim vrtovima, a zlo kazniti. Bog (Allah) je vječan, apsolutno transcedentan. Onaj koji uvijek nadilazi ljudsku stvarnost i čija se bit ne može izreći u ljudskim okvirima. Obdržavanje Božjeg zakona je najsigurnija praksa za ovozemaljski i zagrobni život, na taj način Bog postaje blizak vjerniku. Iako između kršćanstva i islama postoje razlike u shvaćanju monoteizma, naprimjer kod prihvaćanja Božje ljubavi i utjelovljenja smatramo da je islam religija  vjere u jednoga Boga koji se protivi zlu. Na poseban način uosobljenju zla u strašnim zločinima koje čine oni koji navodno promiču monoteizam.2


1. Usp. Jeruzalemska Biblija, Stari i Novi Zavjet s uvodima i bilješkama iz “LA BIBLE DE JERSALEM”, 22. str. Uredili: Adalbert Rebić, Jerko Fućak, Bonaventura Duda, KS, Zagreb, 2003.
2. Usp. N. DOGAN, Bog u velikim religijama: prirodne religije, židovstvo i islam, u: Kršćanstvo i religije, teološki radovi, prir. N. Hohnjec, br. XXXIII., KS, Zagreb, 2000. str. 27.- 48.
Bernard Majer

Bernard Majer

Vjeroučitelj u Dalju.
Bernard Majer

Latest posts by Bernard Majer (see all)

P o v e z a n i   t e k s t o v i

Europa u strahu od islamističkoga terorizma Strah se širi Njemačkom i Europom i uvlači se neprimijećeno u sve pore našega društva. Taj strah ima svoje ime, a zove se islamistički terorizam, reka...
Na putu pomirenja ili podilaženja 20. lipnja 2016. god. predsjednica Republike Hrvatske Kolinda Grabar-Kitarović susrela se s premijerom Republike Srbije Aleksandrom Vučićem. Sam dog...
Biskup Schneider: Moćnici su stvorili IS Pomoćni biskup nadbiskupije glavnoga kazahstanskoga grada Astane mons Athanasius Schneider za svoga je posjeta Engleskoj dao opširan intervju iz kojeg...
Odlasci Posljednjih godina Hrvatska je intenzivnije suočena s odlascima mladih ljudi i njihovih obitelji. Često se pisalo o tzv. odljevu mozgova, st...
Oštrina riječi Netko je rekao da je uvijek bilo ljudi koji su sposobni vladati ili upravljati snagom svojih riječi. U Svetom pismu se izrazi riječ i govor ...