Skip to content

Liturgijske boje i antropološko iskustvo


Kao i mnoge druge datosti, i liturgijske boje imaju svoju bitnu utemeljenost u antropologiji i životnom iskustvu čovjeka. Sama lat. riječ color ima svoj korijen u indoeuropskom kel, sa značenjem skrivanja, odnosno ona nešto komunicira tek onome tko ispod njezine vanjštine zna otkriti bit. Razumijevanje liturgijskih boja tako ima svoj temelj u duginom spektru, a koji se veže bitno uz antropološko iskustvo. U dugi, naime, prepoznajemo sedam boja (crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, indigo i ljubičasta), iako ih je znatno više, ali ma koliko god se trudili otkriti što više boja, one nisu tu razjedinjene, nego su sažete u taj jedan dugin luk, odnosno one čine jedinstvenu cjelinu, dakako u raznolikosti.

Iz te antropološke komplementarnosti razvija se i kanon boja, koje je liturgija pretočila u četiri, odnosno šest.

Bijela

Za razliku od crne, koja je znak negacije obojenosti, odnosno potpune apsorpcije svjetlosti, a kao takva se veže uz simbole tame, grijeha, ništavila i sl., bijela je boja rasvjetljenja tame, odnosno punina svih boja. Zato se ta boja i nalazi u najjačim liturgijskim vremenima i blagdanima (u božićnom i vazmenom vremenu, u Gospodnjim i svetačkim slavljima koji se ne odnose na muku, u marijanskim blagdanima, u slavlju svih anđela i na Sve Svete), označavajući tako puninu Božjeg djela spasenja.

Crvena 

Crvena boja je najjači oblik obojenosti, a kao takva označava akciju i životnu snagu. Ona nije u blagdanima mučenika znak prolivene krvi, nego znak preobrazbe (po Kristovoj smo krvi svi preobraženi) koja je toliko dragocjena da je za nju bilo vrijedno umrijeti.

Zelena

Zelena se boja vezuje uz zelenilo, odnosno zrenje, a kao takva ona je hod prema dovršenju, prema sazrijevanju ploda. U liturgiji ona je hod kroz vrijeme, odnosno nosi se u vremenima (kroz godinu) koja se pripremaju za puninu, odnosno za velika otajstva (Uskrs i Božić).

Ljubičasta 

Ljubičasta je boja sekundarna, odnosno dobiva se od dviju primarnih: plave i crvene, pa u njezinu shvaćanju treba razumjeti komplementarnost tih dviju osnovnih boja. Dok je crvena znak akcije, plava je znak duhovnosti, transcendencije, nebeskosti, što znači kako se u ljubičastoj boji doživljava susret Boga i čovjeka. Zato se ta boja i nosi u vrijeme najjačih liturgijskih vremena, kada se doživljava iskustveno poniranje u otajstvo. U tom smislu ljubičasta boja nije prvenstveno pokornička boja, nego boja koja sav naš trud i pokoru kroz vrijeme korizme i došašća pretvara u istinski susret s Bogom. To je još jasnije na slavljima za pokojne, jer se time pokazuje kako smrt nije kraj, nego ulazak u prostranstvo Božjeg mira.

Ružičasta pak boja, koja se po izboru može nositi na Treću nedjelju došašća i Četvrtu nedjelju korizme, kao kratak radosni predah u tim ozbiljnim vremenima, upućuje na sličnu zbilju kao i ljubičasta, ali sa slabijim intenzitetom, što znači da označava radosno prediskustvo otajstva kojemu je to liturgijsko vrijeme usmjereno.

Liturgijske boje nisu slučajno upravo tih boja, nego njihova simbolika duboko zadire u antropološko iskustvo, pa ih je čovjek, bio toga svjestan ili ne, spreman upravo kroz to vlastito životno iskustvo prihvatiti i bolje razumjeti. Ipak, danas se osjeća određeno nepoznavanje vlastitog bića, odnosno udaljavanje čak i od tih antropoloških datosti, tako da je često potrebno zorno upozoriti na njihov izvor i na njihovo značenje, kako bi ih čovjek uistinu i postao svjestan.


Prema: Ante CRNČEVIĆ, Liturgijski kanon boja. Obojenost liturgije za vjeru u boji, u: Živo vrelo, 7/2006., str. 9-15.

P o v e z a n i   t e k s t o v i

Liturgija i mediji: odredbe i smjernice Uvod Zamislimo petero turista koji ulaze u jednu baroknu crkvu i vide da upravo započinje misa. Odluče ostati. Jedan je od njih uživao ...
Značenje riječi „liturgija“ U klasičnom grčkom jeziku Grčka riječ litourgia (dolazi od: leitourgia > leturgia > leitourgia - litourgia) sastavljena je od kor...
Štovanje svetaca u liturgiji Grgur Veliki tumači kako se glede štovanja nekog sveca u Rimu osobito pazi na načelo nomen, locus, dies, tj. da se radi o pravom mučeniku, t...
Ekumenizam i liturgija Običan će čovjek ekumenizam razumjeti kao pokret koji ide za jedinstvom Crkava, misleći pri tome i na istovjetnost običaja, bogoslužja, kalend...
Prezbitersko ređenje 1. Prezbitersko ređenje prema najstarijim izvorima U Rimu su prezbiteri od samih početaka bili prvi biskupovi suradnici i zamjenjivali ...