Skip to content

Noa i stvoritelj (o filmu “Noa”)


Da gledate film o Isusu u kojem on leti po zraku, bori se sa zvijerima ili npr. ostaje 7 dana u grobu prije Uskrsa, s pravom bi se pobunili protiv izokretanja činjenica. Sličnu pomutnju napravio je novi film o Noi koji se nadovezuje na biblijsku priču, ali joj dodaje vlastitu dramu, pa čak i izmjenjuje neke činjenice.

Je li to razlog da unaprijed odbacimo film kao herezu ili mu smijemo dati šansu? Američki distributer filma Paramount Pictures, u reklamiranju “Noe” jasno je dao do znanja da je ovaj film samo inspiriran pričom o Noi. Premda si je redatelj uzeo veliku umjetničku slobodu, film je, uvjeravaju nas distributeri, vjeran biti, vrijednostima i cjelini priče koja stoji u temeljima vjere milijuna ljudi u svijetu. Redatelj filma, Darren Aronofsky, nije nikad namjeravao napraviti presliku Biblije. Njegova vizija Noe osobna je i snažna. Još od srednje škole maštao je o ovom projektu, 15 godina ga je pripremao, a u izvedbi se trudio napraviti priču koju neće prihvatiti samo Židovi, kršćani i muslimani, već i agnostici i ateisti. I sam redatelj se izjašnjava kao ateist. Kakvog nam onda Nou on može dati?

Utvrdimo prvo gradivo s nekim zanimljivim činjenicama iz Biblije: Noin djed Metušalah poživio je 969 godina, umro je 7 dana prije Noinog potopa. Sinovima Božjim svidjele su se kćeri ljudske pa su ih uzimali za žene. U to su vrijeme na zemlji bili Nefili. Nije posve jasno tko su sinovi Božji i Nefili. Bog je vidio da se čovjek pokvario i zato se pokajao i ražalostio što je stvorio čovjeka na zemlji. Odlučio je izbrisati sve ljude s lica zemlje osim Noe koji je našao milost u njegovim očima. Rekao mu je: “Uđi ti i sva tvoja obitelj u korablju… Uzmi sa sobom od svih čistih životinja po 7 parova… Jer ću do sedam dana pustiti dažd po zemlji četrdeset dana i četrdeset noći te ću istrijebiti s lica zemlje svako živo biće što sam ga načinio.” Nakon izbijanja voda, 150 dana vladale su vode zemljom, a tek desetog mjeseca pokazali su se brdski vrhunci. Po izlasku iz korablje i pošto je Noa prinio žrtvu Bogu, Bog ga je blagoslovio riječima koje je rekao i prvim ljudima: “Plodite se, i množite i zemlju napunite, i podložite je sebi!” i zatim je sklopio savez s čovjekom da više neće opustošiti zemlju. U svemu, Noa je poživio 950 godina i potom umro.

Već sam izvještaj iz Biblije budi pitanja i kontroverze koje ne možemo lako riješiti, osim ako prihvatimo da je izvještaj o Noi dio prethistorije i obogaćen mitskim jezikom i elementima koji nas pripremaju za autentičnu povijest Božjeg naroda, a koja započinje s Abrahamom. Dakle, kad govorimo o Noi u Bibliji, ne govorimo o povijesnom izvještaju već o izvještaju o ljudskoj pokvarenosti, uništenju svijeta i Božjem odnosu prema ljudima u kojem si je čak i biblijski pisac uzeo podosta umjetničke slobode.

Aronofsky je smio stvoriti svojeg Nou i tako nas iznenaditi, preispitati i suočiti s njegovim temama i izazovima. A Noa nam postavlja ozbiljna i teška pitanja: tko smo mi ljudi, koja je naša uloga i mjesto među stvorenjima, što je pravda, što je život, postoji li Bog, kakav je Bog, je li Bog kriv i odgovoran za zla u svijetu? Redatelj ne proturječi Bibliji, nego štoviše, prihvaća ju vrlo ozbiljno. Nije mu u interesu zadovoljiti publiku kao što to čini većina religijskih filmova, ne daje nam Nou kakvog očekujemo, već provocira, a po mom sudu, to je u ovom slučaju vrlo kvalitetna i dobrodošla provokacija.

Njegov je film pravi epski spektakl kakvih danas ima sve manje. Sadržajan je, kompletan i kompleksan i ne može se jednostrano tumačiti. Sigurno se neće svima svidjeti, a nekima će biti preveliki zalogaj za progutati, što svjedoče ocjene filma na internetu gdje najmanje 10% gledatelja film označuje s najnižom mogućom ocjenom. No treba prihvatiti redateljevu ozbiljnost i iskrenost pri stvaranju ovog filma.

Ne želim ovdje razotkriti radnju filmskog Noe, niti nadodane elemente, niti one izmijenjene, jer su oni važan dio iskustva gledanja. Nešto ipak treba reći. Zanimljivo je da se u filmu niti jednom ne spominje Bog. Svi ga zovu jednostavno Stvoritelj i pritom gledaju nebo. To nije za osudu jer ljudi u Noino vrijeme nisu imenom poznavali Boga “Ja sam koji jesam”, Boga spasitelja Isusa Krista, Boga životvorca Duha Svetoga. On je za njih bio jednostavno stvoritelj, a u jednoj pjesmi u filmu postoji naznaka da se riječ otac odnosi na Boga.

Ljudi su svojom zloćom počeli uništavati svijet. Bog je ljude stvorio kao glavu svemu stvorenju, ali oni su to pogrešno protumačili. Nisu shvatili da biti iznad nekoga ne znači biti služen već služiti. Bog služi ljudima, anđeli služe ljudima, životinje i cijeli svijet služi ljudima – što bi onda bilo kad ne bi bilo ljudi? Ovo pitanje neće zaobići ni jednog gledatelja. Zamjerka filmu je što previše naglašava ulogu biljaka i životinja pa se može činiti da mu je više stalo do ekologije nego teologije.

I zli ljudi u filmu znaju da postoji Stvoritelj, ali smatraju da su od njega prokleti i zato im nije stalo do čuvanja moralnosti. Jedina motivacija im je iskoristiti život, podložiti svijet sebi i preživjeti što duže. Žive, možemo reći, u izričitom odmetništvu i suparništvu s Bogom.

Za razliku od drugih ljudi, Noa u filmu je istinski poslušan i vjeran Bogu, odnosno Stvoritelju. Pažljiv je na svaku njegovu poruku i suosjeća s božanskom boli i srdžbom zbog zloće ljudi. Njemu je Bog po svemu na prvom mjestu, čak i kad to znači raditi protiv svoje volje, gotovo do fundamentalističkih razmjera. No smije li čovjek raditi protiv svoje savjesti? I ova je drama u filmu istaknuta i pažljivo razriješena.

Još jedno važno pitanje filma je već postavljeno u Bibliji, a tiče se Boga. Zašto Bog odlučuje uništiti ljude? Tri su grijeha koja su nam ovdje prikazana: zla djela (ubijanje i uništavanje zemlje), istočni grijeh i neposlušnost Bogu. Ovdje nam je prikazan kaos i tragedija ljudske zloće, a jednom dojmljivom scenom koja prikazuje bratoubojstvo, gledamo cijelu povijest ubojstava sve do danas. Dojam je nakon svega da nije Bog ubojica, nije Bog uništio svijet već je to učinio sam čovjek. Bog se očituje s dvije snažne ruke: rukom pravde i rukom milosti, ali to čini vrlo mudro, ujedno jasno i skriveno, tako da ga nitko ne može zanijekati, ali sloboda je u ljudskim rukama. Bog ne daje uništenje, već priliku za novi početak. To mi se čini jednim od najvećih i najvažnijih uspjeha filma, da je u rukama čovjeka izabrati život ili smrt, dobro ili zlo.

Spomenimo i da film pomiruje znanost i vjeru, u vješto uređenom trenutku podsjeća nas na sedam dana stvaranja kroz ubrzane, vizualno snažne, slike evolucije. To nije pravo pomirenje već poziv na raspravu gdje je potrebna. Mnogo je i drugih elemenata vrijednih razmišljanja.

Pogledajte film “Noa” ako imate priliku. Potaknut će vas do ga usporedite s Biblijom, dakle, na čitanje Biblije. Sigurno ćete htjeti o tome i razgovarati s drugima i naći objašnjenja i odgovore. Naučit ćete više cijeniti život i dobrotu u svijetu jer život je Božji dar.

Film bih jednom riječju opisao kao iznenađenje. Takav film mogao je napraviti upravo Darren Aronofsky, ateist s velikim poštovanjem prema pravom Noi i tako nam ponuditi prostor za promišljanje i razgovor o vjeri, prirodi, Bogu, ljudskoj zloći, obitelji, životu.


Više: andjel.bloger

vlč. Anđelko Katanec

vlč. Anđelko Katanec

Povjerenik za pastoral migranata i turista u Zagrebačkoj nadbiskupiji i urednik bloga andjel.bloger.hr.
vlč. Anđelko Katanec

Latest posts by vlč. Anđelko Katanec (see all)

P o v e z a n i   t e k s t o v i

I Bog je zaslužio Oscara – film: Povratnik (2015.)... „Tom Hardy je izuzetan. Leonardo Di Caprio je virtuoz u svojoj izvedbi.“ Ovo su komentari za glavne glumce filma Povratnik (The Revenant), koji su uje...
Najdraži filmovi 2015. U protekloj godini pogledao sam otprilike 100 dugometražnih filmova, a četvrtinu od njih u kinu. To je malo filmova za stručnu ili barem objektivnu sa...
Noina najveća ostavština Pojmovi. Ostávština su tvarna i duhovna dobra koja ostaju nakon čije smrti, ono što nasljeđuju budući naraštaji. U pravu ostavìna je sve što j...
Korablja označava Krista i Crkvu Čovječanstvu, spašenu u korablji na nemirnu moru, golubica s maslinovom grančicom naviješta mir od kataklizme potopa: Grb općine Arch (Kanton Bern...
Biti dobar iz zadovoljstva Noa je bio vrlo fin čovjek, „pribavljač utjehe“ (Postanak 5, 29), prije iznimka nego pravilo u svojem naraštaju. Svijet oko njega bio je pun razvrata ...