Apostol Bartol ili Natanael
O Bartolu u Novom Zavjetu nema nijedne riječi, osim imena. I to dva posve različita imena. Sasvim je moguće da su Bartol/omej i Natanael identične osobe, tj. jedna jedina osoba.
Bartolomej se spominje imenito četiri puta u popisu Apostola: Mt 10,3; Mk 3,18; Lk 6,14; Dj 1,13. Samo ime, ništa više. Bar Tolomej znači: sin Tolomejev. Bartolomej na hrvatskom kaže se još: Bartol ili Bartul, Bariša i Bare.
Prva tri Evanđelja ili sinoptička ne spominju Natanaela, a četvrto Ivanovo nikada ne spominje Bartolomejevo ime, a dva puta spominje Natanaelovo (Iv 1,43-51; 21,2).
U prva tri Evanđelja Filipovo ime i Bartolomejevo ime nalaze se uvijek zajedno, i to prvi na petom a drugi na šestom mjestu. U četvrtom Evanđelju kaže se da je Filip doveo Natanaela k Isusu. Predložena su brojna rješenja da se odgonetne o komu se radi. Katolički se tumači uglavnom slažu u tome da je ovaj Bartol istovjetan s apostolom Natanaelom. Dokazi se čine sasvim uvjerljivi:
Prvo, Bartolomej je spomenut u skupini i popisu gdje su i drugi apostoli, pa se s pravom zaključuje da je i on Isusov apostol.
Drugo, u sva četiri popisa Dvanaestorice iza Filipa neizostavno stoji Bartolomej.
Treće, iz susreta između Filipa i Natanaela može se zaključiti da se stvarno radi o istoj osobi koja ima dva imena: Natanael Bartolomej! Mi ih dakle prema katoličkoj tradiciji tretiramo kao jednu osobu s dva imena.
Nakon što apostol Filip bijaše proveo koji dan s Isusom, ode posjetiti svoga prijatelja Natanaela.
Susret s Natanaelom ili Bartolomejem
»Filip nađe Natanaela i javi mu: ‘Našli smo onoga o kome je pisao Mojsije u Zakonu i Proroci: Isusa, sina Josipova, iz Nazareta.’ Reče mu Natanael: ‘Iz Nazareta da može biti što dobro?’ Kaže mu Filip: ‘Dođi i vidi’« (Iv 1,45-46).
Ovdje se Natanael spominje prvi put. Filip izvijesti svoga kolegu Natanaela-Bartolomeja i ispriča mu kako slučajno nađoše Mesiju, o kojem Mojsije i drugi proroci prorokovahu, Isusa iz Nazareta. Navede mu ime očevo: Josip, kao da je Josip još u životu. Majke ne spomenu. A Natanael, zapamtio samo posljednju riječ: „iz Nazareta“.
Kada Natanael-Bartol kao ponosan Izraelac, rodom iz Kane Galilejske – ni 13 km udaljenosti jedno mjesto od drugoga – ču da se radi o Mesiji koji bi bio podrijetlom iz zaostala Nazareta, odmahnu rukom i reče: „Iz Nazareta da može biti što dobro?“ Filip mu uzvrati zgodnom riječju koja zove na svjedočanstvo:
– „Dođi i vidi“.
Dođi i uvjeri se, pa onda dobacuj i odbacuj!
Dođi i vidi, budi s Isusom, pa onda preziri ili pravedno prosuđuj ljude po mjestu iz kojega potekoše!
Dođi i vidi, pa ne ćeš tako napamet pričati!
– Biti s Isusom ne može biti dosadno. Isus uvijek ima novosti, neočekivanih spoznaja, svježih doživljaja. Ne primjećuje to samo onaj tko s njime živi, nego i onaj tko njega samo čita. S kim si, takav si. Ako s Isusom, trebao bi biti kao Isus.
Susret s Isusom
»Kad Isus ugleda gdje Natanael dolazi k njemu, reče za njega: ‘Evo istinitog Izraelca u kojem nema prijevare!’
Kaže mu Natanael: ‘Odakle me poznaješ?’
Odgovori mu Isus: ‘Vidjeh te prije negoli te Filip pozva, dok si bio pod smokvom.’
Nato će mu Natanael: ‘Učitelju, ti si Sin Božji! Ti kralj si Izraelov!’
Odgovori mu Isus: ‘Stoga što ti rekoh: ‘Vidjeh te pod smokvom’, vjeruješ. I više ćeš od toga vidjeti!’ I nadoda: ‘Zaista, zaista, kažem vam: gledat ćete otvoreno nebo i anđele Božje gdje uzlaze i silaze – nad Sina Čovječjega« (Iv 1,47-51).
Susret između Isusa i Natanaela-Bartola više je nego zanimljiv. Očekivali bismo da će ga Isus malo opomenuti što ga je ogovarao, zbog sela Nazareta. Ali Isus, mudar kakav već jest, izgovara riječi koje Natanael nije uopće očekivao: „Evo istinitog Izraelca, u kome nema prijevare!“ Kada ču Isusove riječi, Natanael izvan sebe: Odakle ti mene poznaš? Gdje si me vidio? Tko ti je to pričao o meni? Pitanje za pitanjem. A njemu Isus protumači kako ga je pozvao: Vidjeh te prije negoli te Filip pozva, dok si bio pod smokvom. Smokva je preko brda. Kako Isus vidi kroz brdo, u drugo mjesto? Čudi se Natanael i pretvara se iz čovjeka koji prezire Nazaret u čovjeka koji priznaje Nazarećanina prorokom i Sinom Božjim. I Isus obećava da će oni koji budu za njim išli moći vidjeti na nebesima kako anđeli Božji uzlaze i silaze na Sina Čovječjega. Silno obećanje: Slava Božja.
– Isus svakoga zove, na najrazličitije načine. On nas prihvaća čak i onda kada mu se rugamo odakle je on: iz Nazareta, iz Bosne, iz Like, iz Bekije, s Kosmeta, iz Krapine, iz Indije, iz Rusije itd. A mi – iz Kane Galilejske! Vidio je Isus svakoga od nas: nekoga pod smokvom grijeha, nekoga u krađi bostana, nekoga pod jasikom nevaljalštine, nekoga pod trišljom krupnije laži, nekoga u tučnjavi i rušenju, pa ipak on nas je pozvao. Kada bismo barem zajedno s Natanaelom promijenili mišljenje nakon što smo se susreli s Isusom: da Isusa priznamo Sinom Božjim koji sve vidi, sve zna, sve zove, sve nas ljubi, ali i sve nas sudi.
Samo je jedan Isus!
Onaj iz Betlehema: prognani,
Onaj iz Nazareta: prezreni,
Onaj iz Korozaina: ignorirani
Onaj iz Getsemanija: napušteni,
Onaj iz Jeruzalema: osuđeni,
Onaj s Golgote: raspeti i preminuli,
ali i Onaj iz Arimatejevčeva groba: Uskrsli, Pobjednik.
Onaj iz Kafarnauma koji ima riječi života vječnoga!
Ukazanje na Tiberijadskome moru
»Poslije toga očitova se Isus ponovno učenicima na Tiberijadskome moru. Očitova se ovako: ‘Bijahu zajedno Šimun Petar, Toma, zvani Blizanac. Natanael iz Kane Galilejske, zatim Zebedejevi i još druga dva njegova učenika… Kad je već svanulo, stade Isus na kraju, ali učenici nisu znali da je to Isus. Kaže im Isus…« (Iv 21,1-5).
Ovo je Isusovo ukazanje, ne u Jeruzalemu, u Judeji, gdje se dogodila većina ukazanja, nego u Galileji, na Tiberijadskome moru, odakle je većina učenika i bila pozvana u apostolat. Zajedno su dakle sedmorica učenika (quorum!), među njima i Natanael ili Bartolomej. Za njega se izričito kaže da je rodom iz „Kane Galilejske“. Sada prvi put doznajemo da je odatle rodom.[1]
Kana ili Nazaret?
Natanael je prije svoga apostolskog poziva izdizao Kanu nad Nazaret, svoje mjesto nad Isusovo mjesto, valjda i sebe iznad Nazarećanina. Prosuđivao po mjestu, ne po osobi! Ali Isus ga mudro pouči i dozva k pameti. Netko nabaci duhovitu tezu da upravo taj ponosni Natanael ili Bartol, nakon što se s Isusom susreo, pozva Isusa na svoju vlastitu svadbu u Kanu Galilejsku – jer se odmah nakon susreta Isusa i Natanaela govori o svadbi u Kani. Ako je to istina, onda se Natanael iz Kane imao zašto puhati i otpisivati Nazaret, jer mu nedostajaše čak i vina za ožednjelih svatova pa mu Nazarećanin priteče u pomoć pretvorivši bunarsku vodu u svatovsko vino u svih šest kamenica pred kućom, napunjenih „do vrha“ (Iv 2,1-10). Jedno 600 litara prvoklasna vina! Mogli su se svi mladići pooženiti i sve djevojke u Kani poudati s tim svadbenim prinosom – nazaretskoga vina!
– Blago onomu tko može pozvati Isusa na svadbu života!
Blagdan sv. Bartola slavimo 24. kolovoza.
[1] Opširniji prikaz: „Apostol Bartol ili Natanael. Izraelac bez prijevare“, u: Da nisam ja, Gospodine?, Mostar, 2005., str. 105-114.