Subota, 27 studenoga

Dvojbe o uskrsnuću


Kako objasniti neobjašnjivo? Unatoč kršćanstvu koje navješćuje tu važnu istinu tisućama godina još se čuje ona: Tko zna, još se nitko nije vratio s onog svijeta da posvjedoči!

Možemo li zamisliti Isusa koji nakon uskrsnuća dolazi među svoje nevjerne učenike? Izgleda da nije samo Toma bio nevjeran, nego su i drugi mnogi priželjkivali staviti svoje prste u Isusove rane. Treba znati da je Isus došao među sumnjičave apostole kao Bog i kao čovjek. Stoga si možemo zamisliti Isusa, koji sjeda za stol pomalo s nekom dozom ljutnje i kaže: Zašto ste zbunjeni? 

Ovih dana se spominjemo teksta Luke evanđeliste 24,35-48: „Ja sam. Opipajte me i vidite jer duh tijela ni kostiju nema kao što vidite da ja imam.“

Od prvih vremena Crkve vjera u Isusovo uskrsnuće pripada srcu i biti kršćanske vjere, što će i sam apostol Pavao, 20 godina poslije Kristove smrti, izraziti tvrdnjom: “Ako pak Krist nije uskrsnuo, uzalud je doista propovijedanje naše, uzalud i vjera vaša” (1 Kor 15,14).

Bez tog događaja, uskrsnuća Isusova, naša bi vjera bila jedna od mnogih koje su Boga sanjale, pozivale, žrtve mu prinosile, čeznule da ga susretnu. Proučavajući prastare kulture davnih žitelja zemlje kod svih je bila želja za besmrtnošću. Smrću započinje novo razdoblje života. Mi vjerujemo da je Isus pobijedio smrt, uskrsnuo. Ima ih koji sumnjaju, dvoje i ne vjeruju u tu činjenicu.

Prisjetimo se žene pred Grobom u koji je bio Isus sahranjen. Što su vidjele kad su ušle? NIŠTA. Jedan je pisac napisao da je to najslavnije NIŠTA u povijesti čovječanstva. Njegova tijela nije bilo. Sve se svelo „ na mjesto gdje su ga položili“.

Nametala su se mnoga pitanja i sumnje. Trebalo je naći odgovor, a mnogi su ga ponudili.

Pročitao sam da je bilo puno teorija. Jedna od njih je i teorija blizanaca“. Isus je, prema njima, imao dvojnika koji se krio, a pojavio nakon njegove smrti.

Druga teorija je „plinska teorija“. Isusovo tijelo se raspalo na sitna tvari i isparilo.

Treća teorija je najstarija od svih. Pričalo se da su ga učenici ukrali i premjestili. Četvrta je „teorija obmane“ i tvrdi da su se učenici dogovorili i neprestano tvrdili da je Isus uskrsnuo. Neki su tvrdili da su Isusovi neprijatelji njegovo tijelo ukrali, sakrili da se ne ostvari ono što je on tvrdio o sebi uskrslom nakon grozne smrti.

Neki su čak vjerovali da je nakon potresa Isusovo tijelo upalo dublje u provaliju. Jedna od teorija je tvrdila da su učenici vidjeli, nakon smrti, samo njegov duh, a ne tijelo. Postoji i teorija „halucinacije“ koja tvrdi da su učenici bili pod nekom vrstom hipnoze. Postoji i teorija da je Marija iz Magdale pogriješila i došla pred tuđi prazni grob i povjerovala da je uskrsnuo.

Sve te teorije gube snagu kad se pročita biblijski tekst Djela apostolskih 2, 23-24. „Vi ga razapeste i ubiste, Bog ga uskrisi“.

Kršćanstvo ne bi preživjelo da je Isus ostao u grobu zasigurno.

Istina o uskrsnuću Isusovu nije samo prazan grob, nego njegovo pojavljivanje u nizu od četrdeset dana učenicima i vjernicima nakon pogreba.

Jedan od velikih dokaza uskrsnuća je i silazak Duha Svetoga na dan Pedesetnice. Da Isus nije uskrsnuo ne bi nam Duh njegov bio dan. On je preporodio slabu vjeru apostola, svjedoka, koji su za tu istinu s radošću prihvaćali muku i smrt što je opisano u Novom Zavjetu. Jedan od velikih dokaza je Crkva za koju je on rekao da će je sagraditi. Nije je nama prepustio, osim da joj pripadamo i dalje je izgrađujemo.

To su veličanstveni dokazi da je živio, umro i uskrsnuo! Iskustvo živoga i prisutnog Krista u njihovim životima je vjetar koji će donijeti promjene u njihove živote.

Što uskrsnuće nije? Mnogi misle da se pokojnik može vratiti nakon smrti u neki drugi oblik, tijelo. Reinkarnacija (od latinskog re in caro, ponovo u tijelo, to jest ponovno utjelovljenje) učenje o ponovnom ili neprestanom vraćanju duha ili duše u tijelo nakon smrti.

Što uskrsnuće nije?

Uskrsnuće nije sjećanje da je Isus živ u našim mislima. „Voljeni ne umiru!“ No, istina je da uskrsli Krist ne živi samo u našim mislima, nego i u stvarnosti. Isti je Isus za života u smrti i u uskrsnuću nakon nje. To je bit naše vjere i opravdanje nade da ćemo i mi uskrsnuti.