Fiducia supplicans naudila je crkvenomu jedinstvu i katoličnosti
Donosimo izvadak iz govora na otvaranju sabora Nigerijske konferencije katoličkih biskupa 18. veljače 2024. koji je održao njezin predsjednik msgr. dr. Lucius Iwejuru Ugorji (rođen 1952., biskup od 1990.).
Moramo iskreno priznati da je izjava Fiducia supplicans (o pastirskom značenju blagoslovâ), koju je Dikasterij za učenje vjere izdao 18. prosinca 2023., dodatno pojačala naše nevolje.
S obzirom na dvoznačnosti u Izjavi taj je spis brzo izazvao mješovite reakcije prihvaćanja, skeptične suzdržanosti i potpuna odbacivanja biskupskih konferencija i pojedinih biskupa diljem svijeta. Bilo bi prirodno da dokumenti Svete Stolice njeguju jedinstvo i zajedništvo među biskupima u pitanjima nauke, ćudoređa i bogoslužja. To bi trebali. Na žalost, Fiducia supplicans nastoji povrijediti jedinstvo i katoličnost Crkve.
Uz ushićenost medija u čiju je zasjedu upao, objava toga teksta izazvala je krvotočni urušaj (šok), zgražanje i nevjericu među vjernicima u našoj zemlji kao i drugdje u Africi i drugim dijelovima svijeta. Mnogi pobožni katolici u našim zajednicama ozbiljno se pitaju kako bi svećenik mogao blagosloviti istospolne parove koji trajno žive u grješnoj zajednici, a da ne izazove pomutnju i sablazan.
Usred te pomutnje i odbijanja kao pastiri s pastirskom zadaćom čuvanja poklada vjere u njezinoj čistoći i cjelovitosti moramo podupirati učenje Crkve utemeljeno na Svetom Pismu i Predaji. U novom dobu nalazimo se tamo gdje pristaše i pokrovitelji poslijemodernih sekularističkih ideologija koriste masovne medije kao snažno sredstvo za oblikovanje mišljenja kako bi širili kulturu popustljivosti (permisivizma) u ime slobode i ljudskih prava koja bismo trebali moći pravilno razlučivati i razlikovati „Božji glas“ i „glas svijeta“. U tom smislu sveti nas Pavao izaziva kada kaže: „Ne suobličujte se ovomu svijetu, nego se preobražavajte obnavljanjem svoje pameti da mognete razabirati što je volja Božja, što li je dobro, Bogu milo, savršeno.“ (Poslanici Rimljanima 12, 2).
U skladu s našim ranijim Pojašnjenjem i Izjavom Simpozija biskupskih konferencija Afrike i Madagaskara moramo nastaviti poučavati naše vjernike da ne postoji mogućnost blagoslova istospolnih parova ili istospolnih zajednica u Crkvi u Africi. Homoseksualni čini su čini teške izopačenosti, koji su iznutra poremećeni i prije svega protivni naravnomu zakonu (usp. Katekizam Katoličke Crkve, br. 2357).
U unaprjeđivanju našega pastirskoga i proročkoga poslanja moramo i dalje isticati kako Bog bezuvjetno ljubi grješnika i poziva ga na obraćenje kako bi mogao živjeti. Kao grješnici svi smo ohrabreni oponašati Rasipnoga sina, koji je napustio svoju grješnu prošlost i vratio se u kuću svoga otca (usp. Luka 15, 11–32).
Durumi Abuja, 18. veljače 2024.
+ Lucius Iwejuru Ugorji
owerriski nadbiskup i predsjednik Nigerijske konferencije katoličkih biskupa
Fiducia Supplicans hurts the unity and catholicity of the Church
We must sincerely admit that the Declaration Fiducia Supplicans (On the Pastoral Meaning of Blessings), issued on 18 December 2023 by the Dicastery for the Doctrine of the Faith, has added to our pains. While this document prohibits liturgical blessings for “same-sex” couples, it recommends at the same time “spontaneous” pastoral blessings for couples in “irregular situations”, including the blessing of “same-sex couples”. It stresses that such pastoral blessings should not be imparted “in concurrence with the ceremonies of a civil union, and not even in connection with them. Nor can it be performed with any clothing, gestures, or words that are proper to a wedding.”
Given the ambiguities in the Declaration, the document quickly aroused mixed reactions of acceptance, sceptical reserve and outright rejection from Episcopal Conferences and individual bishops across the world. Documents from the Holy See should normally foster unity and communion among Bishops on matters of doctrine, morals and liturgy. Unfortunately, Fiducia Supplicans tends to hurt the unity and catholicity of the Church.
With the media hype that ambushed the text, its publication generated shock, outrage and disbelief among the faithful in our country as elsewhere in Africa and other parts of the world. Many devout Catholics in our communities seriously wonder how a priest could bless same-sex couples who live permanently in a sinful union without causing confusion and scandal.
In the midst of this confusion and pushback, we must, as pastors with the pastoral task of safeguarding the deposit of faith in its purity and integrity, uphold the teaching of the Church based on Holy Scripture and Tradition. In the New Age, we find ourselves where the protagonists and sponsors of post-modern secularist ideologies use the powerful opinion-shaping instrument of the mass media to spread a permissive culture in the name of freedom and human rights we should be able to properly discern and differentiate between the “voice of God” and the “voice of the world”. In this regard, St. Paul, in his Letter to Romans 12:2. challenges us when he says: “Do not be conformed to this world but be transformed by renewing your minds, so that you may discern what the will of God is – what is good and acceptable and perfect”.
In line with our earlier Clarification and the Declaration of SECAM, we must continue to teach our faithful that there is no possibility of blessing same-sex couples or same-sex unions in the Church in Africa. Homosexual acts are acts of grave depravity, which are intrinsically disordered and, above all, contrary to natural law (cf. Catechism of the Catholic Church, No. 2357).
In furtherance of our pastoral and prophetic mission, we must also continue to stress that God loves the sinner unconditionally and calls him to repentance so that he might live. As sinners, we are all encouraged to emulate the Prodigal Son, who abandoned his sinful past and returned to his father’s house (cf. Lk 15:11 – 32).
Durumi Abuja on 18 February 2024
+ Lucius Iwejuru Ugorji
Archbishop of Owerri & President of Catholic Bishops’ Conference of Nigeria